Start > Visuelltelegram

Visuell Telegram

Vi syns och hörs för det mesta!

Vill du veta mer om våra projekt och intressanta artiklar från den digitala världen, då har du hamnat rätt!

Svårt att hitta tid till dina nyhetsbrev?

19 juli 2016


Att dra på saker är ett vanligt beteende, vi listar därför tipsen som hjälper dig att bryta vanan och bli mer framgångsrik i din marknadsföring. E-post är trots allt den mest lönsamma marknadsföringskanalen så det vore dumt att inte utnyttja möjligheterna, eller hur?

Att närma sig deadline och reflektera över det som borde ha gjorts är nog en känsla som alla kan relatera till.  En undersökning visar att många företagare upplever att de har svårt att hitta tiden till att skriva nyhetsbrev. ”Utmaningen med att skriva nyhetsbrev är att sätta sig ner och skriva nyhetsbrev”, skriver en användare. Känner du igen dig? Ingen fara, då har du kommit rätt! Vi vill hjälpa dig att
1. bli mer effektiv när du skriver dina nyhetsbrev
2. minimera din ”vad-ska-jag-skriva-om-ångest” dagen innan nyhetsbrevet borde gå ut.

Formulera ett mål
Vad vill du åstadkomma med dina nyhetsbrev?

  • Vill du öka försäljningen med en viss procentsats?
  • Öka antalet besökare till din hemsida/blogg?
  • Bygga en starkare relation med dina kunder?

Det är viktigt att sätta upp mål av två anledningar – dels för att det blir enklare att utforma ditt innehåll, dels för att du lättare kan mäta effekten av dina nyhetsbrev. Sätt ett konkret mål och se till att följa upp det efter en viss tid.

Planera in dina nyhetsbrev i förväg
Bestäm inte enbart hur ofta, ta fram kalendern och skriv ner när dina nyhetsbrev ska gå ut. På så sätt kan du synkronisera nyhetsbrevet med ditt eget schema och eventuella händelser på företaget. Händer det något speciellt du skulle vilja berätta om? Planera nyhetsbrevet kring det. Vill du sälja något? Planera in nyhetsbrevet efter den 25. Ser det körigt ut i kalendern en vecka? Planera in nyhetsbrevet veckan innan eller efter. Glöm inte att sätta upp realistiska mål för dig själv! Det är bättre att planera in ett nyhetsbrev i månaden än ett i veckan och sedan släppa bollen helt när du inte hinner med.

Skapa en mall och återanvänd den
Att skapa en ny mall varje gång du ska skicka ut ett nyhetsbrev är en riktig tidsbov. Det bästa du kan göra är att skapa en mall och sedan alltid återanvända den. Det spar dig tid och det blir lättare för dina läsare att navigera i ditt nyhetsbrev. En god idé är att utgå från din hemsida och använda samma grafiska uttryck i ditt nyhetsbrev. Det blir tydligare vem avsändaren är och dina läsare kommer att känna sig som hemma!

Skriv ner alla dina idéer i ett dokument
Genom att förbereda dig och ta fram material kan du effektivisera din tid och få iväg dina nyhetsbrev på väldigt kort tid. Kopiera frågorna nedan, klistra in dem i ett dokument och besvara dem med några korta meningar. När det sedan är dags att skriva nyhetsbrev kan du öppna dokumentet och få inspiration på innehåll till ditt nyhetsbrev.

  • Händer det något nytt på företaget?
  • Händer det något nytt i branschen?
  • Finns det någon produkt eller tjänst jag vill marknadsföra extra?
  • Vill jag presentera någon som arbetar här på företaget?
  • Har vi återkommande frågor i kundtjänst som vi kan besvara i ett nyhetsbrev?
  • Har företaget nått en milstolpe vi kan berätta om?
  • Vill vi visa upp företaget bakom kulisserna med hjälp av bilder?
  • Kan vi fånga upp nöjda kunder och be dem att ställa upp i en artikel?

Håll ditt innehåll kort
I många fall räcker det med en säljande rubrik och ett par korta meningar om det du vill marknadsföra eller berätta för dina läsare. Använd tydliga call-to-action-knappar och länka vidare till din hemsida/blogg/PDF om du vill ha med mycket information. Genom att använda den här dispositionen så går det 1. fortare för dig att skriva ditt nyhetsbrev 2. ditt nyhetsbrev blir mer lättläst. Om det är något du kan lägga liite extra tid på att formulera så är det rubriken (då den är avgörande för om dina läsare kommer att läsa din information eller inte).