Svenskarna näthandlar allt mer direkt från Kina
18 november 2016
Kina blev under Q3 den populäraste utlandsmarknaden att näthandla ifrån, enligt E-barometern Q3 av Postnord.
Kina gick under Q3 om Storbritannien som svenskarnas mest populära utlandsmarknaden att handla ifrån, enligt E-handelsbarometern Q3 av Postnord. Nästan var femte svensk handlade från utlandet under Q3 och 33 procent av dem valde att handla från Kina.
Förändringen var oväntat eftersom pressen på pundet efter Brexit-omröstningen har gjort köp från Storbritannien billigare. Trots detta gick Kina om Storbritannien bland svenska konsumenter. Kina dominerar inom segment som hemelektronik, möbler och heminredning.
Populäraste varorna att handla från utlandet
Kläder och skor – 27 procent
Hemelektronik – 21 procent
Sport – 12 procent
Böcker och media – 9 procent
Bil & Mc-tillbehör – 9 procent
Källa: E-barometern Q3
Kategori
E-handel
Kategorier
- Webbdesign ( 40 )
- Videoproduktion ( 23 )
- SEO ( 22 )
- CMS ( 21 )
- Responsiv ( 19 )
- Övrigt ( 18 )
- Sociala media ( 16 )
- Google ( 15 )
- E-handel ( 11 )
- Facebook ( 9 )
- Mobilanpassad ( 9 )
- E-postmarknadsföring ( 8 )
- Bättre hemsida ( 7 )
- E-learning ( 6 )
- Fotografering ( 4 )
- Marknadsföring ( 4 )
- Logotyp ( 3 )
- QR-kod ( 3 )
- Visuelltelegram ( 3 )
- Print ( 2 )
- Säker surf ( 2 )
- Affinity Audiences ( 1 )
- CPC ( 1 )
- Digital marknadsföring ( 1 )
- Interaktiv ( 1 )
- Mobilsurf ( 1 )
- YouTube ( 1 )
- instagram ( 1 )